Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
Копії:
Міністерство освіти і науки України
Науково-організаційний відділ Президії НАН України
У зв’язку з проведенням 24 червня 2021 року, відповідно до рішення Комітету ВР України з питань освіти, науки та інновацій, комітетських слухань на тему: "Перший рік грантового фінансування Національним фондом досліджень України: проблеми і перспективи", ВГО "Спілка археологів України" вважає за потрібне довести до Вашого відома свою позицію з відповідних питань.
1). На сайті НАН України викладено лист Ради молодих вчених НАН України № 05/1 від 28 травня 2021 р. (https://files.nas.gov.ua/text/YoungMessage/RMV/210528_NFD.pdf), у якому висловлюється низка слушних тез щодо проблем організації діяльності Національного фонду досліджень України (далі – НФД). Ми поділяємо відповідну позицію і, зі свого боку, можемо додати, що археологи фактично ніяк не представлені у Науковому комітеті Національної ради України з питань розвитку науки і технологій, якому фактично повністю підпорядковано НФД. В Ідентифікаційному комітеті з питань науки, тобто в органі, яким сформовано відповідний Науковий комітет, взагалі немає представників соціогуманітарних наук, хоча при формуванні Ідентифікаційного комітету археологами висувалася до його складу доволі гідна кандидатура.
2). Перебування НФД у повному і беззастережному підпорядкуванні зазначеному Науковому комітету Нацради (без жодних стримувань і противаг) фактично призводить до того, що ні держава, ні широкі кола наукових і науково-педагогічних працівників не мають жодного впливу на прийняття рішень керівними органами Фонду. Науковий комітет не лише формує Наукову раду НФД та здійснює наглядові функції, а й фактично уповноважений за законом встановлювати правила самому собі, визначати кількість та склад секцій Наукової ради та повністю контролювати її. Так, попри те, що згідно з п. 1 ч. 2 ст. 49 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" основним завданням Національного фонду досліджень України є грантова підтримка наукових досліджень у галузі природничих, технічних, суспільних та гуманітарних наук, реальний розподіл на секції та кількість осіб у їх складі має такий вигляд:
· Секція природничих, технічних наук та математики (14);
· Секція біології, медицини та аграрних наук (9);
· Секція соціальних та гуманітарних наук (7).
Як можна бачити, за такого формату інтереси соціогуманітарних наук, які мають значну специфіку як у методологічному аспекті, так і в питаннях критеріїв оцінки якості наукових результатів, у сукупній Науковій раді обстоювати неможливо, оскільки голосів двох інших секцій завжди достатньо для того, щоб приймати рішення двома третинами, зовсім не зважаючи на голоси соціогуманітарної секції.
Внаслідок впровадження в життя відповідної моделі Фонд у перший рік своєї роботи продемонстрував політику дуже вибіркової підтримки лише окремих наукових напрямів та сегментів наукової спільноти.
3). Підготовлений МОН України проєкт Закону України «Про внесення змін до закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо Національного фонду досліджень України» спрямований на часткове усунення відповідних хиб та перекосів, а тому його прийняття після необхідного доопрацювання видається цілком доцільним.
4). Варто констатувати, що загалом потрібен повний перегляд запроваджених Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність» механізмів адміністрування наукової сфери, адже передбачена цим законом Національна рада України з питань розвитку науки і технологій за роки свого існування (з 2018 р.) засвідчила свою загальну неефективність та декларативний характер. Так, попри те, що згідно з ч. 8 ст. 20 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» ця рада має проводити засідання не менше чотирьох разів на рік, відповідно до відомостей на сайті МОН України за весь час роботи Ради відбулося лише три її засідання, причому на останньому не було Прем’єр-міністра України, який згідно з законом очолює цей орган. Що стосується Адміністративного комітету Нацради, то, згідно з тими самими даними, за весь час свого існування цей комітет не проводив засідань жодного разу. За цих обставин функції Нацради весь час перебирає на себе її Науковий комітет, виступаючи не просто як робочий орган ради, а як представник всієї наукової спільноти України. При цьому нівелюється значення інших фахових громадських організацій наукової сфери, Національної академії наук України як головної наукової організації держави, органів самоврядування наукових та науково-педагогічних працівників та загалом цілих галузей знань, особливо в частині суспільних і гуманітарних наук. Відповідна ситуація потребує серйозних змін і наша Спілка готова брати участь у їх запровадженні.
Схвалено на засіданні ВГО "Спілка археологів України" 3 червня 2021 року (Протокол № 9).
Голова правління ВГО "САУ", доктор історичних наук Я.П. Гершкович