Днями пройшов фестиваль скарбошукачів, спонсором якого виступила міжнародна компанія Cellfast Україна. Вийшло щось на кшталт: «купуйте наші лопати і викопуйте з землі скарби».
Як відомо, скарбошукацтво — шкідлива розвага. Витягуванням металу з землі не тільки руйнуються археологічні об’єкти, а й грабується наша історія. Завдяки грабіжникам існує цілий чорний ринок археології, де вкрадене в нас усіх – продається. Адже все, що в надрах землі належить усім нам і не має ніким привласнюватись. І якщо спочатку хтось запевняє, що він копає лише там, де нема внесених до реєстру археологічних пам’яток, то потім починається «треба за щось жити», «археологи самі винні», «музеї самі винні», «держава винна», словом: «хай живуть 1990-і».
Несанкціонований пошук предметів старовини є порушенням законодавства України. Так, відповідно до абзацу четвертого ст. 10 Закону України "Про охорону археологічної спадщини" проведення археологічних розвідок, розкопок, інших земляних та підводних робіт для пошуку об’єктів археологічної спадщини або пов’язаних з ними рухомих предметів за відсутності передбаченого законом дозволу, зокрема на використання металошукачів, детекторів неоднорідності ґрунту чи будь-якого іншого пошукового обладнання або відповідної технології, є незаконним. Принагідно зауважимо, що право отримати дозвіл на проведення будь-яких польових археологічних робіт в Україні відповідно до законодавства мають лише фахові археологи, що працюють у профільних державних наукових організаціях. Незаконні археологічні розкопки, розвідки та інші земляні роботи на об'єктах археологічної спадщини мають наслідком кримінальну відповідальність, що передбачена ст. 298 КК України.
Тим часом, на офіційній сторінці українського представництва вказаної міжнародної компанії у мережі Facebook рекламується продукція як інструмент для скарбошукацтва.
Слід зазначити, що Закон України «Про рекламу» ставить до реклами не лише формальні, а й певні моральні вимоги. Абз. 4 ч. 1 ст. 8 Закону забороняє подавати у рекламі відомості або закликати до дій, які можуть спричинити порушення законодавства.
Тепер відзвітувавшись про свою рекламну акцію, компанія виправдовується, що не несе відповідальності за те, як використовують її продукцію. Але ж тут мова не про використання лопат. Компанія створила рекламну акцію на основі фестивалю нелегального пошуку, зробила її публічною.
Дуже шкода, що українське представництво компанії, на відміну від своїх сусідів в Туреччині чи в Польщі, не обрало собі для реклами легальне хобі. Сподіваємось, що Cellfast Україна надалі не спонсоруватиме фестивалі, наприклад, любителів створення закладок наркотиків за допомогою лопат чи сапок.